bgculture.alle.bg

ТЕСТ ВЪРХУ ТВОРЧЕСТВОТО НА ЙОРДАН ЙОВКОВ

 

      1.Кое е родното място на Йордан Йовков:

а/Котел;    б/Жеравна;    в/Добрич;     г/Медвен;

2.С кои регионални области са свързани Йовковите герои:

Отбележете неверния отговор.

а/Тракия;     б/Добруджа;     в/Родопите;     г/Балкана.

3.Кой сборник разкази носи заглавието на първия разказ в него:

а/”Песента на колелетата”;        б/”Последна радост”

в/”Старопланински легенди”     г/”Вечери в Антимовския хан”

4.Допишете началното изречение  от разказа „Шибил” с правилния израз: „Шибил, страшният хайдутин, когото заптиета и кърсердари търсеха под дърво и камък, слизаше от планината и отиваше....”

а/да се срещне с Рада;          б/да моли за пощада

в/да укрие плячката си;        г/да се предаде

5.Рада привлича вниманието на Шибил не само поради  хубостта и гиздавата си премяна, но преди всичко заради:

а/тежкия наниз алтъни, който носи на шията си;

б/факта, че е дъщеря на Велико кехая;

в/куража, който проявява при срещата си с него и дружината му;

г/предложението си да зашие скъсания ръкав на дрехата му.

6.Свържете  цитатите с разказите, от които са взети:

а/”Каква чудновата бърканица /.../ от жена, дете и дявол!”

б/”Какъв юнак!/.../Какъв хубавец!/.../Не, чорбаджи, такъв човек не бива да умре!”

в/”Няма  да им занеса нищо от моите жълтици /.../ нито ще взема нещо със себе си, когато и аз ида при тях.”

г/”Тя се наведе, обърна лицето му, после седна на каменното стъпало пред олтаря, тури главата му на коленете си и го загледа в очите.”

1.”През чумавото”   2.”Шибил”    3.”Индже”    4. „Песента на колелетата”

7.Първата сълза, която Индже пролива през живота си е, когато:

а/го напуска Пауна;                   б/посича детето си;

в/чува проклятието на попа;     г/чува песента на жетварките за самия него.

8.Посланията на разказа „През чумавото” НЕ са свързани със:

а/изпитанията, на които е подложен човекът от природата, болестта, недоимъка;

б/общностната солидарност, благодарение на която хората побеждават изпитанията;

в/изневярата и непостоянството на женското сърце;

г/силата на любовта, която надмогва дори и смъртта.

9.Чрез разказите в „Старопланински легенди” Йовков откроява:

а/особеното в българската душевност;

б/абстрактното в човешкия характер;

в/универсалното в човешките ценности;

г/устойчивото в човешкия бит.

10.Героите от „Старопланински легенди” са:

а/силни и независими личности с изключителни страсти и емоции;

б/самотни и горди индивидуалисти;

в/храбри и непокорни българи;

г/грешници, които се покайват, за да получат опрощение от Бога и общността.

11.Всеки от разказите в цикъла „Старопланински легенди” започва със:

а/битоописание;                            б/авторов коментар  

в/портретна характеристика;       г/мото

12.Типологични черти в образите на повечето герои от „Старопланински легенди са :

а/добротворството и мъдростта;     б/предвидливостта и практицизмът;

в/строгостта и принципността;        г/младостта и красотата.

13.Любовта в повечето от разказите в „Старопланински легенди” е разкрита като:

а/плътско изживяване;       б/платонично чувство;

в/магическо въздействие;   г/обичайно привличане;

14.Свържете цитатите с имената на героите , за които се отнасят:

а/ ........ се разпасваше и сваляше от себе си пищови с позлатени дръжки, кулаклии ножове, работени със сребро паласки – всичко това, което за него вече тежко и непотребно бреме.”

б/ „Млад беше тогава ........, не скъпеше живота си, не се боеше от смъртта. Никога не делеше доброто от злото, никога не беше се запитвал кое е грях и кое не.”

в/ „Падна до него и .......”

г/”Тогава ........ тръгна към чумавия.”

1.Индже     2.Шибил   3.Тиха   4.Рада

15.Допишете твърдението с правилното предложение – „И Шибил, и Индже умират.........”:

а/преобразени, но с непростими вини;

б/покаяли се за греховете си и помирени с Бог;

в/облагородени чрез любовта и опростени от провидението;

г/неовъзмездени за делата си и неопростени от хората;

16.Репликата „Много майки съм разплакал..Дойде и моят ред!” е произнесена от:    

 а/Индже;   б/Шибил;   в/Кара Феиз;     г/Мурад бей

17.С кое от следните предположения е неправилно да се допише твърдението: „Разказът „През чумавото” се отличава от разказите „Шибил” и „Индже” по......

а/своята композиция, следваща естествената хронология на събитията;

б/героите, които са обикновени делнични хора, а не легендарни личности;

в/тематиката си – разказва една покъртителна, но обичайна битова история;

г/жизнената среда, която героите населяват – равнината , селото.

18.Разказът „Песента на колелетата” е разказ за:

а/страданието на бащата по загубените му синове;

б/неудовлетвореността на човека творец;

в/проглеждането и самоосъзнаването на героя;

г/тревогата от ненамерените отговори на въпроса за смисъла на живота;

     19.Метафорите и сравнението в цитираното изречение Като че вътре в       душата на Сали Яшар имаше друг ковач, който също работеше…и само искрите и отблясъците от това вътрешно огнище грееха в замислените очи на Сали Яшар.” изграждат образа на човек, който е:

а/с двойствена същност;       б/с противоречиво поведение;

в/с богат вътрешен свят;       г/с неустановена идентичност.

20.Героят Сали Яшар се чувства „злочест” точно, когато е на върха на славата си. Какво не му достига?

 Посочете неверния отговор.

а/смята, че похабява таланта си, правейки само каруци;

б/смята, че след смъртта на  неговите синовете  името му ще бъде забравено;

в/няма я любимата му жена, която го е карала да се чувства щастлив;

г/тревожи го мисълта, че преди смъртта си няма да направи нищо истински смислено и значимо.

 

 

21.Болестта на Сали Яшар е време на:

а/страх и трепет пред неизвестното;

б/откъсване от любимите занимания;

в/напразни надежди;

г/първо прояснение за призванието му.

22.Джапар казва на Сали Яшар, че каруците, които прави са себап, защото:

а/иска да успокои майстора в напрегнатите му духовни лутания;

б/знае, че те носят радост на хората;

в/желае да спечели благоразположението на Сали Яшар;

г/иска да засвидетелства всеобщата признателност към майстора.

23.С името на кой герой свързваме прозрението: „с мъки, с нещастия е пълен  тоя свят, но все пак има нещо, което е хубаво, което стои над всичко друго – любовта между хората”?

а/Джапар;            б/Сали Яшар;                       

в/Моканина;        г/дядо Гуди:

24.С какво сравнява Йовков каруците, които прави Сали Яшар:

а/леки като пеперуди;                           б/весели моми;

в/напети и гиздави като невести;         г/шарени цветя

25.Кое от твърденията не е вярно:

а/Сали Яшар е турчин;

б/Шибил се влюбва в Пауна

в/Тиха е младоженката от разказа „През чумавото”

г/Моканина е герой от разказа „По жицата”

26.Допишете твърдението: В резултат на духовните си търсения Сали Яшар узнава, че...

а/себап е всяко добро дело;

б/себап е да обичаш хората;

в/себапът не се измерва само с идеалното;

г/себапът никога не може да бъде осъществен на дело;

27.Кое е новото, което Сали Яшар  влага в направата на каруците си, според края на разказа:

а/тайното знание за съотношенето между размера и формата;

б/откритието си, че чрез тях самият той се превръща в невидим съучастник в обичта между хората;

в/примирението, че няма нужда да строи чешми, щом може да прави хубави каруци;

г/убеждението си , че той е най-добрият майстор на каруци.

28.”Последна радост” е разказ за:

Отбележете  неверния отговор.

а/мира и войната;    б/живота в града;    в/езика на цветята;   г/животните в чифлика

29.Кое цвете е последната радост в живота на Люцкан:

а/лале;  

б/стрък бяла лайка; 

в/червена роза;   

г/хризантема.

30.С коя от думите следва да бъде допълнен цитата от разказа „Последна радост”- „Възторжената и светла душа на Люцкан беше създадена за......на любовта.”

а/място;             б/дом;   

в/обиталище;    г/свърталище.

 

 

31.В кой от редовете изброените черти не са присъщи на образа на Люцкан:

Отбележете неверния отговор.

      а/мечтателност, кротка унесеност, наивност;

б/невинност, безгрижност, екзалтираност;

в/плашливост, колебливост,  несигурност;

г/нежност, влюбчивост, простодушност.

32.Коя от изброените случки от живота на Люцкан се оказванай-съкрушителна за него:

а/разболяването му на фронта;

б/участието му в сражения;

в/стъпкването на бялата хризантема от обезумял от глад  войник;

г/подигравките на градските младежи, които скъсват редингота му.

33.Шибил се променя, защото:

а/остава сам;   б/тежи му хайдутството;  в/открива любовта;   г/остарява;

34.С какво Пауна впечатлява най-силно Индже:

а/”хубава, тънка, висока”  б/спуска се с „прострени ръце” към него; 

в/”в очите й няма нито страх, нито омраза;

г/ не плаче от ужас

35.Как започва разказът „Албена”:

а/с описание на Албена;                        б/с описание на мелничарите;

в/с очакване да арестуват Албена;       г/с разказ за убийството;

36.Когато се появява Албена, „жените, които се канеха да я хулят, тъй си и мълчаха, а патерицата на дяда Влася не се и помръдна”. Какво се е случило?

Отбележете неверния отговор.

а/”Обърнаха се и най-коравите сърца”

б/”Жалост и доброта светна в очите ”

в/Осъзнали са,  че няма по-голям дар от хубостта;

г/Бързат да продължат работата си.

37.С какво внушение е свързано заглавието на разказа „Серафим”:

Отбележете неверния отговор.

а/случайно подбрано име;                         б/свързано е с ценностната  система на героя;

в/носи основното внушение на разказа;  г/носи библейска символика.

38.”Другоселец” е разказ за :

Отбележете неверния отговор.

а/очакваната реколта;              б/отношенията между хора и животни;

в/за трагедията на бедняка;     г/християнски празник.

39.Финалът на разказа „Другоселец” обобщава идеята за:

а/връзката между човека и животното;

б/човешката самота;

в/смъртта, която следва неотклонно човека;

г/любовта между хората.

40.Какво  внушение носи финалът на разказа „През чумавото”: „Булото й падна и закри нейното и неговото лице. Отзад, от потъмнялата икона, Исус ги гледаше и вдигаше десницата си.”

а/Всяка любов е благословена;

б/Любовта е по-силна от омразата;

в/Любовта е необяснима;

г/Любовта не може да спре смъртта.

 

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.