ТЕСТ ВЪРХУ ТВОРЧЕСТВОТО НА ЙОРДАН ЙОВКОВ
1.Кое е родното място на Йордан Йовков:
а/Котел; б/Жеравна; в/Добрич; г/Медвен;
2.С кои регионални области са свързани Йовковите герои:
Отбележете неверния отговор.
а/Тракия; б/Добруджа; в/Родопите; г/Балкана.
3.Кой сборник разкази носи заглавието на първия разказ в него:
а/”Песента на колелетата”; б/”Последна радост”
в/”Старопланински легенди” г/”Вечери в Антимовския хан”
4.Допишете началното изречение от разказа „Шибил” с правилния израз: „Шибил, страшният хайдутин, когото заптиета и кърсердари търсеха под дърво и камък, слизаше от планината и отиваше....”
а/да се срещне с Рада; б/да моли за пощада
в/да укрие плячката си; г/да се предаде
5.Рада привлича вниманието на Шибил не само поради хубостта и гиздавата си премяна, но преди всичко заради:
а/тежкия наниз алтъни, който носи на шията си;
б/факта, че е дъщеря на Велико кехая;
в/куража, който проявява при срещата си с него и дружината му;
г/предложението си да зашие скъсания ръкав на дрехата му.
6.Свържете цитатите с разказите, от които са взети:
а/”Каква чудновата бърканица /.../ от жена, дете и дявол!”
б/”Какъв юнак!/.../Какъв хубавец!/.../Не, чорбаджи, такъв човек не бива да умре!”
в/”Няма да им занеса нищо от моите жълтици /.../ нито ще взема нещо със себе си, когато и аз ида при тях.”
г/”Тя се наведе, обърна лицето му, после седна на каменното стъпало пред олтаря, тури главата му на коленете си и го загледа в очите.”
1.”През чумавото” 2.”Шибил” 3.”Индже” 4. „Песента на колелетата”
7.Първата сълза, която Индже пролива през живота си е, когато:
а/го напуска Пауна; б/посича детето си;
в/чува проклятието на попа; г/чува песента на жетварките за самия него.
8.Посланията на разказа „През чумавото” НЕ са свързани със:
а/изпитанията, на които е подложен човекът от природата, болестта, недоимъка;
б/общностната солидарност, благодарение на която хората побеждават изпитанията;
в/изневярата и непостоянството на женското сърце;
г/силата на любовта, която надмогва дори и смъртта.
9.Чрез разказите в „Старопланински легенди” Йовков откроява:
а/особеното в българската душевност;
б/абстрактното в човешкия характер;
в/универсалното в човешките ценности;
г/устойчивото в човешкия бит.
10.Героите от „Старопланински легенди” са:
а/силни и независими личности с изключителни страсти и емоции;
б/самотни и горди индивидуалисти;
в/храбри и непокорни българи;
г/грешници, които се покайват, за да получат опрощение от Бога и общността.
11.Всеки от разказите в цикъла „Старопланински легенди” започва със:
а/битоописание; б/авторов коментар
в/портретна характеристика; г/мото
12.Типологични черти в образите на повечето герои от „Старопланински легенди са :
а/добротворството и мъдростта; б/предвидливостта и практицизмът;
в/строгостта и принципността; г/младостта и красотата.
13.Любовта в повечето от разказите в „Старопланински легенди” е разкрита като:
а/плътско изживяване; б/платонично чувство;
в/магическо въздействие; г/обичайно привличане;
14.Свържете цитатите с имената на героите , за които се отнасят:
а/ ........ се разпасваше и сваляше от себе си пищови с позлатени дръжки, кулаклии ножове, работени със сребро паласки – всичко това, което за него вече тежко и непотребно бреме.”
б/ „Млад беше тогава ........, не скъпеше живота си, не се боеше от смъртта. Никога не делеше доброто от злото, никога не беше се запитвал кое е грях и кое не.”
в/ „Падна до него и .......”
г/”Тогава ........ тръгна към чумавия.”
1.Индже 2.Шибил 3.Тиха 4.Рада
15.Допишете твърдението с правилното предложение – „И Шибил, и Индже умират.........”:
а/преобразени, но с непростими вини;
б/покаяли се за греховете си и помирени с Бог;
в/облагородени чрез любовта и опростени от провидението;
г/неовъзмездени за делата си и неопростени от хората;
16.Репликата „Много майки съм разплакал..Дойде и моят ред!” е произнесена от:
а/Индже; б/Шибил; в/Кара Феиз; г/Мурад бей
17.С кое от следните предположения е неправилно да се допише твърдението: „Разказът „През чумавото” се отличава от разказите „Шибил” и „Индже” по......
а/своята композиция, следваща естествената хронология на събитията;
б/героите, които са обикновени делнични хора, а не легендарни личности;
в/тематиката си – разказва една покъртителна, но обичайна битова история;
г/жизнената среда, която героите населяват – равнината , селото.
18.Разказът „Песента на колелетата” е разказ за:
а/страданието на бащата по загубените му синове;
б/неудовлетвореността на човека творец;
в/проглеждането и самоосъзнаването на героя;
г/тревогата от ненамерените отговори на въпроса за смисъла на живота;
19.Метафорите и сравнението в цитираното изречение „Като че вътре в душата на Сали Яшар имаше друг ковач, който също работеше…и само искрите и отблясъците от това вътрешно огнище грееха в замислените очи на Сали Яшар.” изграждат образа на човек, който е:
а/с двойствена същност; б/с противоречиво поведение;
в/с богат вътрешен свят; г/с неустановена идентичност.
20.Героят Сали Яшар се чувства „злочест” точно, когато е на върха на славата си. Какво не му достига?
Посочете неверния отговор.
а/смята, че похабява таланта си, правейки само каруци;
б/смята, че след смъртта на неговите синовете името му ще бъде забравено;
в/няма я любимата му жена, която го е карала да се чувства щастлив;
г/тревожи го мисълта, че преди смъртта си няма да направи нищо истински смислено и значимо.
21.Болестта на Сали Яшар е време на:
а/страх и трепет пред неизвестното;
б/откъсване от любимите занимания;
в/напразни надежди;
г/първо прояснение за призванието му.
22.Джапар казва на Сали Яшар, че каруците, които прави са себап, защото:
а/иска да успокои майстора в напрегнатите му духовни лутания;
б/знае, че те носят радост на хората;
в/желае да спечели благоразположението на Сали Яшар;
г/иска да засвидетелства всеобщата признателност към майстора.
23.С името на кой герой свързваме прозрението: „с мъки, с нещастия е пълен тоя свят, но все пак има нещо, което е хубаво, което стои над всичко друго – любовта между хората”?
а/Джапар; б/Сали Яшар;
в/Моканина; г/дядо Гуди:
24.С какво сравнява Йовков каруците, които прави Сали Яшар:
а/леки като пеперуди; б/весели моми;
в/напети и гиздави като невести; г/шарени цветя
25.Кое от твърденията не е вярно:
а/Сали Яшар е турчин;
б/Шибил се влюбва в Пауна
в/Тиха е младоженката от разказа „През чумавото”
г/Моканина е герой от разказа „По жицата”
26.Допишете твърдението: В резултат на духовните си търсения Сали Яшар узнава, че...
а/себап е всяко добро дело;
б/себап е да обичаш хората;
в/себапът не се измерва само с идеалното;
г/себапът никога не може да бъде осъществен на дело;
27.Кое е новото, което Сали Яшар влага в направата на каруците си, според края на разказа:
а/тайното знание за съотношенето между размера и формата;
б/откритието си, че чрез тях самият той се превръща в невидим съучастник в обичта между хората;
в/примирението, че няма нужда да строи чешми, щом може да прави хубави каруци;
г/убеждението си , че той е най-добрият майстор на каруци.
28.”Последна радост” е разказ за:
Отбележете неверния отговор.
а/мира и войната; б/живота в града; в/езика на цветята; г/животните в чифлика
29.Кое цвете е последната радост в живота на Люцкан:
а/лале;
б/стрък бяла лайка;
в/червена роза;
г/хризантема.
30.С коя от думите следва да бъде допълнен цитата от разказа „Последна радост”- „Възторжената и светла душа на Люцкан беше създадена за......на любовта.”
а/място; б/дом;
в/обиталище; г/свърталище.
31.В кой от редовете изброените черти не са присъщи на образа на Люцкан:
Отбележете неверния отговор.
а/мечтателност, кротка унесеност, наивност;
б/невинност, безгрижност, екзалтираност;
в/плашливост, колебливост, несигурност;
г/нежност, влюбчивост, простодушност.
32.Коя от изброените случки от живота на Люцкан се оказванай-съкрушителна за него:
а/разболяването му на фронта;
б/участието му в сражения;
в/стъпкването на бялата хризантема от обезумял от глад войник;
г/подигравките на градските младежи, които скъсват редингота му.
33.Шибил се променя, защото:
а/остава сам; б/тежи му хайдутството; в/открива любовта; г/остарява;
34.С какво Пауна впечатлява най-силно Индже:
а/”хубава, тънка, висока” б/спуска се с „прострени ръце” към него;
в/”в очите й няма нито страх, нито омраза;
г/ не плаче от ужас
35.Как започва разказът „Албена”:
а/с описание на Албена; б/с описание на мелничарите;
в/с очакване да арестуват Албена; г/с разказ за убийството;
36.Когато се появява Албена, „жените, които се канеха да я хулят, тъй си и мълчаха, а патерицата на дяда Влася не се и помръдна”. Какво се е случило?
Отбележете неверния отговор.
а/”Обърнаха се и най-коравите сърца”
б/”Жалост и доброта светна в очите ”
в/Осъзнали са, че няма по-голям дар от хубостта;
г/Бързат да продължат работата си.
37.С какво внушение е свързано заглавието на разказа „Серафим”:
Отбележете неверния отговор.
а/случайно подбрано име; б/свързано е с ценностната система на героя;
в/носи основното внушение на разказа; г/носи библейска символика.
38.”Другоселец” е разказ за :
Отбележете неверния отговор.
а/очакваната реколта; б/отношенията между хора и животни;
в/за трагедията на бедняка; г/християнски празник.
39.Финалът на разказа „Другоселец” обобщава идеята за:
а/връзката между човека и животното;
б/човешката самота;
в/смъртта, която следва неотклонно човека;
г/любовта между хората.
40.Какво внушение носи финалът на разказа „През чумавото”: „Булото й падна и закри нейното и неговото лице. Отзад, от потъмнялата икона, Исус ги гледаше и вдигаше десницата си.”
а/Всяка любов е благословена;
б/Любовта е по-силна от омразата;
в/Любовта е необяснима;
г/Любовта не може да спре смъртта.